
En UX-designer er en fullstacker, og de finnes ikke!
Et oppgjør med myten om designeren og utvikleren som kan alt.
Et oppgjør med myten om designeren og utvikleren som kan alt.
Et maskinlæringssystem blir aldri helt rettferdig. I alle fall ikke mer rettferdig en de data modellen er trent på. Og datasettene vi benytter foreslår som hovedregel at vi diskriminerer.
Innovasjonsarbeid og produktutvikling koster mye penger og innebærer høy risiko. Det krever eksperimentering, og da fungerer tradisjonell planlegging dårlig. Det er viktig og fullt mulig å lede innovasjon, og et innovasjonsrammeverk støtter deg i dette.
Hvis du er ung og skal kjøpe en pakke smertestillende, må du bevise at du er gammel nok. Bruker du bankkortet ditt som legitimasjon viser du frem både personnummer, kontonummer, signatur og tre små kontrollsiffer på baksiden av kortet. Ikke akkurat "privacy by design". Men hva om du kunne bevise at du var gammel nok uten engang å avsløre fødselsdatoen din?
For 13 år siden var jeg prosjektleder for et team med både norske og indiske utviklere. De indiske satt i Mumbai, de norske satt i Oslo og vi var alle ansatt i samme internasjonale konsulentselskap. Det var første gang jeg jobbet sammen med indere, og i et distribuert team.
Tilfeldig og ustrukturert innovasjonsarbeid kan koste bedriften mye penger, uten at det skaper nevneverdig verdi. Når rammene og retningen mangler kan det også være energitappende og demotiverende for de ansatte. En innovasjonstese kan bidra til å fokusere, prioritere og få satt av de nødvendige ressursene til innovasjon. Vi har utviklet en innovasjonstese som en del av et pågående strategisk arbeid i Kantega SSO (KSSO).
Vi har alle hatt gode og dårlige erfaringer med tillit. Tillit utvikles i forhold vi er i, og sier noe om kvaliteten på forholdet.
Vi sier at tillit er gjensidig. Tillit må opparbeides gjennom daglig samhandling, og det må vedlikeholdes med gjensidig innsats.
Dessverre gjelder ikke dette for informasjonssystem. Informasjonssystem pleier ikke tillitsforhold på samme måte som venner, familie eller arbeidsrelasjoner. Et informasjonssystem belager seg på tillit fra første møte med sluttbruker. Det antar at brukeren er til å stole på - hvilket det aldri burde ha gjort!
Kantega SSO AS (KSSO) er et heleid datterselskap av Kantega som selger egenutviklede SaaS-løsninger for sikker og brukervennlig innlogging på Atlassian sin Data Center-plattform til bedriftskunder over hele verden. KSSO har levert solide overskudd i en årrekke, og ble i 2022 kåret til en Gaselle-bedrift av dagens Næringsliv. Selskapet er bygd og drives av folk som helt siden starten i 2014 har vist de er gode på innovasjon. Så hvorfor har da KSSO behov for et innovasjonssystem?
Innovasjon krever eksperimentering. Eksperimentering krever autonomi. Og når det gis autonomi til å eksperimentere med løsninger, så stopper det ofte i krav fra ledelsen om at det må lages planer og måles progresjon. Vi utforsker nå alternative måter å lede og måle på for å skape gode rammer for innovasjon. Erfaringene vi gjør oss deler vi her på Kantega-bloggen.
Setting up Storybook with Tailwind can be quite a challenge, and there are a lot of recipes out there that either don’t work or are outdated. The Storybook web site points out the highlights of using Storybook 7 with Vite:
Når tante Sofie synger sin sinte vise til røverne i Kardemomme by avslutter hun med: “Og alle gjør som jeg har sagt, for det bestemmer jeg!”, hvorpå røverne roper “Nei!” og hun: “Jo!”. Ikke akkurat et deltakende demokrati.
Du elsker arbeidsplassen din, men hvordan kan du gjøre den enda bedre? Enkelt, få din beste venn til å jobbe der også. La oss snakke om 7 påvirkningsstrategier vi kan bruke på alt fra kunder til venner. Bare husk: dette er superkrefter som ikke må misbrukes.