Smidig utvikler
Jeg er utvikler. Jeg elsker å lage programvare som virker. Smidig er død, men jeg vil være en smidig utvikler.
Jeg er utvikler. Jeg elsker å lage programvare som virker. Smidig er død, men jeg vil være en smidig utvikler.
Digitale lommebøker er en ny og spennende teknologi for å utveksle data mellom ulike aktører. Hvorfor er det så smart å velge digital lommebok i stedet for vanlig integrasjon til å utveksle data? Her får du noen av de viktigste grunnene.
Mange kjenner til mulighetene med ChatGPT. Veldig mange har også testet den. I siste halvdel av 2023 lanserte OpenAI GPT-4V med visuelle funksjoner (GPT-4V), noe som gjorde det mulig å stille bilde-relaterte spørsmål; for eksempel: "Hvor mange epler er det på bildet?" eller: "Hva står det på handlelisten?"
Men hvordan fungerer denne modellen i vanlige situasjoner? Og hva med eventuelle konkurrenter? Vi har testet.
Du husker sikkert kanskje debatten om Sporveiens julekampanje før jul hvor de hadde brukt KI-genererte bilder. Resultatet var en julenisse med seks fingre og at han holdt på å dytte bestemor foran trikken. Velkommen til en verden med kunstig intelligens! Dette vil endre måten vi jobber med brukeropplevelse på.
Nyheten om europeisk enighet rundt den digitale lommeboken var en stor nyhet, men på ingen måte overraskende. Dette har vært varslet i lang tid, og inntrykket er at dette har gått under radaren hos de aller fleste.
Samarbeid mellom Forretning og Utvikling er et område der mye er i endring nå. Det stilles stadig større krav til at forretning skal involvere seg mer underveis. Hva betyr det i praksis?
Lately, I’ve immersed myself in the expansive realm of responsible AI, delving into anything that touches upon bias, fairness, privacy, and explainability — essentially, the principles that underpin ethical AI. This is a part of both my personal and Kantega’s shared commitment to responsible AI practices, which means we’re committed to always consider bias in our data, and to making responsible AI a responsibility for the entire organization.
Vi har vel alle opplevd ledere som alltid har svaret på alt, gjerne før problemstillingen er ferdig presentert. Ledere som ikke lytter, men bare svarer uoppfordret på spørsmål som ikke har blitt stilt. Ledere som later som de lytter, men som egentlig ikke gjør det. Ledere som ikke har tid til å høre på informasjonen som blir gitt. Ganske frustrerende når alt en ønsker seg er å bli hørt og reflektere sammen med lederen sin.
Her om dagen oppdaterte jeg java-versjonen i prosjektet jeg jobber med, og oppdaget at konstruktøren til URL var deprecated:
Hvordan kan vi distribuere bilder tatt under TIF Viking sine arrangementer på en måte som er attraktiv for brukerne og lønnsom for TIF Viking?
Hvordan kan man mest effektivt hente relevant informasjon til et brukerspørsmål? Hva kreves for å få en stor språkmodell til å svare på den måten man vil? Dette var noen av de mest sentrale spørsmålene vi har utforsket i løpet av vårt sommerprosjekt.
Hva skal til for at folk gidder å snakke med en chatbot?
Tidligere har brukere vært nødt til å forholde seg til forhåndsprogrammerte chatbot-svar, som gjerne føles mer knotete å forholde seg til enn de er til hjelp. I sommer har vi utviklet en chatbot basert på GPT, i håp om at den løser dette problemet.
Mange snakker nå om å bli mer datadrevet og dermed mer innovative. En organisasjon som skal bli god på datadrevet innovasjon må klare å løfte seg som organisasjon gjennom kundefokus (sluttbrukerfokus) og at man får tak i og kan bruke de dataene som skal til for å forstå kunden. For å få til det må store deler av organisasjonen kanskje endre seg. Vi forklarer her hvordan vi tenker at det bør og kan skje.
Når man i dag betaler til privatpersoner, så går dette fra konto til konto. Nå åpner det seg en mulighet for å betale fra kort til kort. Er dette noe å bry seg om, da…? (hint: ja).
Min første melding i møte med chatbotter er som oftest “snakk med menneske”. Det bør det snart være slutt på.