Teknologi / 4 minutter /
Digitalisering av honnørkortet (2024, Oslo)
Sommeren er her, og det betyr et nytt spennende prosjekt for sommerteamet i Kantega på Oslo-kontoret! I år har vi fått det viktige oppdraget fra NAV å utforske hvordan honnørkortet kan digitaliseres. Med et team fylt av dyktige utviklere og kreative designere, har vi tatt på oss utfordringen med strak arm! Bli med oss på reisen når vi navigerer gjennom teknologi, design og brukertesting for å skape en løsning som kan gjøre hverdagen enklere for alle aktører.
Sommereventyret i Kantega
Denne sommeren utforsker vi digitalisering av honnørkortet på oppdrag fra NAV. Målet er at brukerne skal kunne få et digitalt honnørkort til blant annet å kjøpe honnørbilletter på kollektivtransport. Dette kan spare NAV for ressurser som ellers går til å sende ut fysiske honnørkort, samtidig som brukerne enkelt kan få det inn på mobilen. Med det digitale honnørkortet kan brukerne også aktivere det i Entur, noe som vil gjøre kjøpsprosessen mye enklere og fjerner behovet for å vise honnørkortet fysisk. Når en kontrollør sjekker billetten, vil de kunne se at den er kjøpt med et gyldig digitalt honnørkort og derfor ikke trenger å be om å se honnørkort.
Valg av case
Før sommeren startet, hadde vi muligheten til å velge mellom flere spennende caser. Etter en avstemning valgte vi denne casen, da vi blant annet syntes at digitale bevis virket utrolig spennende å jobbe med. Det at vi fikk muligheten til å samarbeide med NAV, som er utsteder av honnørkortet, og Entur som vil være en konsument syntes vi var ekstra spennende.
Kickstart med Google Design Sprint
Alle sommerprosjekter i Kantega kickstartes med en Google Design Sprint, og dette prosjektet var ikke noe unntak. Dette var en fantastisk måte å komme i gang på for teamet, da vi tidlig ble involvert i kreativitet, beslutningstaking og samarbeid – i tillegg ble vi raskt kjent. Fordelen med sprinten er at vi blir enige i teamet om hva som skal være målet vårt, vi får samlet kunnskap og innsikt rundt domenet og vi får testet antagelsene våre tidlig. Etter sprinten står vi selvfølgelig helt fritt til å tenke helt nytt om vi merker at vi er på feil vei, eller gjøre mindre justeringer om vi merker at vi er på vei i riktig retning.
De neste ukene
I første uke ble vi tett fulgt opp av fasilitator og veiledere, mens vi i de påfølgende ukene fikk mer frihet til å jobbe på egen hånd. Veilederne var alltid tilgjengelige for spørsmål og hjelp når det trengtes. Vi har hatt daglige standuper, satt opp ukentlige mål og holdt retroer som en del av våre faste teamaktiviteter. I tillegg har vi hatt morsomme avbrekk i arbeidsdagen med quiz- og ispause, bordtennis og Mario Kart.
Kodestack og digital lommebok
Vi valgte å bruke T3-stacken som teknologi for løsningen vår. Ettersom flere av komponentene var nye for utviklerne, brukte vi mye av den andre uken på å sette oss inn i teknologien. T3 stacken består av Next.js, TypeScript, tRPC, Prisma, Tailwind CSS og NextAuth. Dette betyr at hele løsningen, både frontend og backend, vil være skrevet i TypeScript. En av de store fordelene med T3 stacken er at det er «typesafe» hele veien fra databasemodellene til API-ene og til frontend. I tillegg er hver av de ulike delene av stacken godt testet og dokumentert. Når det gjaldt digitale lommebøker, valgte vi Microsoft Authenticator fordi dette er en av de tjenestene veilederne våre var godt kjent med fra før, i tillegg inneholdt den all funksjonalitet vi trengte til det digitale honnørkortet. Det at veilederne kjente godt til koden hjalp oss raskt i gang. I tillegg tenkte vi at Microsoft Authenticator var en app som mange kjenner og har troverdighet til.
Fra brukeropplevelser til digitale løsninger
Vi har investert mye tid i å kartlegge dagens brukerreise for å forstå målgruppen vår – uføre under 67 år. For å designe gode tjenester for denne gruppen har vært viktig å se på hele prosessen fra man blir uføretrygdet til man mottar honnørkortet. Individer med mindre enn 50% uføretrygd får ikke honnørkort og er derfor ikke inkludert i målgruppen for sommerprosjektet. Vi har brukt tjenestedesignteknikker for å kartlegge brukerreisen og samlet innsikt fra et bredt spekter av brukere med ulike bakgrunner og i forskjellige aldre. Etter å ha gjennomført brukertester og intervjuer har vi fått mange sterke historier fra brukere om deres erfaringer med uføretrygd og honnørkort. Det har vært motiverende å forstå den potensielle samfunnsnytten og verdien som digitaliseringen av honnørkortet kan skape.
Vi utviklet en prototype i Figma allerede i sprintuken, og denne har vi kontinuerligjustert basert på ny innsikt fra brukerne, og med tanke på hva som er teknisk mulig å få til. En utfordring har vært å designe for NAV, Microsoft Authenticator og Entur, som alle har ulike designsystemer, men som også er tre vidt forskjellige løsninger. Så det å få brukeren til å forstå dette landskapet med disse aktørene har vært en av utfordringene vi har jobbet mye med.
Utfordringer på veien
En av utfordringene vi har støtt på er å få brukerne til å forstå hva et digitalt honnørkort innebærer, og å overbevise dem om at de ikke trenger et fysisk honnørkort i tillegg. Vi tror noe av grunnen til dette skyldes variasjonen i digital kompetanse blant brukerne, da de med lavere digital kompetanse gjerne var de som ønsket fysisk honnørkort i tillegg. Vi har derfor lagt ekstra fokus på å fremheve fordelene ved å droppe det fysiske kortet.
En annen utfordring vi i teamet opplevde var at utstedelse og verifisering av digitale beviser et komplekst område. Vi hadde lite kunnskap om dette, men veilederne våre hadde heldigvis ekspertise innen området. Det er også mye personinformasjon involvert, noe som krever at vi utvikler løsninger med tilstrekkelig sikkerhet. Brukertestene viser imidlertid at for mange identifiseringstrinn frustrerer brukerne. Å balansere brukeropplevelse og sikkerhet har derfor vært et viktig fokus i dette prosjektet.
Vi har vært så heldige å ha en ekstra sommerstudent på teamet. Den fjerde uka kom det logrende inn en gledesspreder med navn Yenko, som ble vår prosjektleder og motivator. Han har bidratt mye til godt humør i teamet, men det har tidvis vært utfordrende å la være å kose med ham!
Sosialt sprell
Utover de morsomme samtalene ved kaffemaskinen og over kontorpultene, har vi funnet på mye gøy utenfor jobb. Vi har hatt en regel om å finne på noe sosialt minst én gang i uka. Disse sosiale aktivitetene har blant annet vært å bli kjent over en asiatisk delemeny, intense runder med biljard, sauna og bading, bowling med pizza, klatring, vinsmaking og paint’n sip.
Vi har også hatt et sosialt kvarterdagligder vi har byttet på ansvaret om å finne på sosialt alle skal bli med på. Da har det gått i lynsjakk turnering, boba te og mer. De sosiale tingene har gjort at vi ble bedre kjent og tryggere på hverandre – som gjorde samarbeid og jobben morsommere og smidigere!
Honnørkort 2.0: Vår Digitale Løsning
Målet har vært å lage en proof of concept for NAV, der vi ser på hvordan honnørkortet kan digitaliseres i praksis. Vi har også utforsket hvordan dette kan fungere med eIDAS og digitale lommebøker. Vi har kartlagt hvordan uføre under 67 år skal få informasjon om det digitale honnørkortet fra NAV, legge til honnørkortet i Microsoft Authenticator og bruke det i Entur sine tjenester. Brukertester og intervjuerviser at dette er noe brukerne vil ha, og vi har troen på at dette kan effektivisere prosessen og redusere ressursbruk. Det har vært utrolig givende å jobbe med en case som har en stor potensiellsamfunnsnytte.
Takk for oss!
Takk til Kantega for at dere har fått oss til å føle oss som en del av gjengen og fått ha en like stor stemme i kl 14 quizen som alle andre. Spesielt takk til veilederne våre, Asbjørn, Eirik, Elen og Helene! I tillegg vil vi takke Michael og Marte fra NAV, samt Espen og Snorre fra Entur for god hjelp på veien. Vi er spente på veien videre og takker for oss for denne gang!
Hilsen Andrea, Eivind, Lina, Sanjat, Sigurd og Vetle.