Teknologi /
Pensjonsspillet
Denne sommeren har vi vært et tverrfaglig team fra Universitetet i Oslo, bestående av fire utviklere og to designere. I seks intensive og lærerike uker har vi jobbet med et spennende oppdrag for Norsk Pensjon, hvor målet har vært å gjøre pensjon mer engasjerende og relevant for unge voksne.

Eesha, Aron, Maria, Abdi, Julia og Philip har jobbet for Norsk Pensjon i sommer
Sammen har vi utviklet en løsning som ikke bare gjør det lettere å forstå hvordan pensjon fungerer, men som også skal vekke nysgjerrighet og interesse rundt et tema de færreste unge tenker over.
Gjennom kreativ idéutvikling, tverrfaglig samarbeid og grundig brukertesting har vi utviklet et produkt vi er stolte av: Et livssimuleringsspill som lar unge voksne utforske hvordan livsvalg påvirker egen pensjon.
Valg av case
Før sommeren startet fikk vi muligheten til å velge mellom to spennende caser. Etter en grundig avstemning falt valget på caset fra Norsk Pensjon, fordi det bød på en kreativ utfordring og var inspirert av spill. I tillegg visste vi at dette var et tema mange opplever som både vanskelig og fjernt, oss selv inkludert. Derfor ønsket vi å lage en løsning som kunne gjøre pensjon mer relevant og tilgjengelig, ikke bare for oss, men for alle unge voksne.
Gjennom konseptet “Pensjonsspillet”, så vi muligheten til å kombinere læring, teknologi og design på en måte som kunne både engasjere og informere. Prosjektet var også spesielt motiverende fordi det hadde et tydelig samfunnsoppdrag, og vi visste at det vi lagde faktisk kunne utgjøre en forskjell for andre.
Prosess og metode
For å komme raskt i gang startet vi sommeren med en intens Google Design Sprint sammen med veiledere og teamet fra Norsk Pensjon. På fem dager gikk vi fra idémyldring og skissering til å teste ut vår første prototype på målgruppen. Der fikk vi tidlig bekreftet at spillformatet kunne være en effektiv måte å vekke nysgjerrighet og formidle kunnskap om pensjon på.

Teamet har en retrospekt underveis i prosjektet
Teamet har en retrospekt underveis i prosjektet
De neste fem ukene jobbet vi strukturert videre. Vi hadde daglige standups, demoer og tett samarbeid på tvers av utvikling og design. Vi prioriterte brukertesting og fikk jevnlig innspill fra veiledere og kollegaer, som hjalp oss med å tilpasse både innhold og spillmekanismer underveis.

Teknologi og design
Vi har laget en ren frontend-applikasjon, hvor alt av logikk og interaksjon foregår i nettleseren. Løsningen er utviklet med React og TypeScript for å bygge en robust, fleksibel og brukervennlig løsning. Design og prototyper ble utviklet i Figma, og testing mot målgruppen var sentralt gjennom hele prosessen.
Like viktig som koden har det vært å utvikle forståelige tekster, korte forklaringer og grafiske elementer som faktisk oppleves relevante for unge brukere. Vi har brukt mye tid på å gjøre pensjon så lettfattelig som mulig, og samtidig utvikle et visuelt uttrykk som skaper engasjement.
Utfordringer og læring
Det å gjøre pensjon morsomt har bydd på utfordringer, ikke minst det å balansere mellom informasjon og underholdning. Det har også vært utfordrende å formidle informasjon på en måte som ikke legger føringer for hva som fremstår som det “riktige” valget i henhold til pensjon. Derfor har fokuset først og fremst vært å bevisstgjøre brukerne om hvordan ulike valg i livet kan påvirke din pensjon, fremfor å gi spesifikke råd.
Gjennom prosjektet har vi lært hvor krevende det er å gjøre et avansert tema lett å forstå, men også hvor inspirerende det er når brukerne både lærer noe nytt og viser engasjement for det vi ønsker å formidle.

Maria, Abdi, hunden Zarko, Eesha, Philip, Julia og Aron i en pause
Maria, Abdi, hunden Zarko, Eesha, Philip, Julia og Aron i en pause
Sosialt
Arbeid er viktig, men samhold er enda viktigere! Vi har hatt flere team-middager ute, prøvd oss på Escape Room, og arrangert en egen Paint & Sip-kveld med Bob Ross spesial! Hver dag tok vi oss også tid til å spille Geoguessr, ta en liten matcha på den nærmeste caféen og felles quiz. Stemningen har vært god gjennom hele sommeren, og vi har hatt mye å le av sammen, også utenfor kontoret.

Eesha, Julia, Maria, Philip, Abdi og Aron har løst oppgaver på Escaperoom!
Eesha, Julia, Maria, Philip, Abdi og Aron har løst oppgaver på Escaperoom!

Studentene og veilederne fulgte Bob Ross på YouTube
Studentene og veilederne fulgte Bob Ross på YouTube
Vår løsning
Resultatet av sommeren er en løsning hvor man spiller seg gjennom ulike livsvalg fra 20-årsalderen og frem til pensjon. Spillet lar brukeren velge blant annet utdanning, jobb, bolig og familie, og synliggjør hvordan både planlagte og uforutsette hendelser kan påvirke fremtidig pensjon. Vi håper med dette at vi har bidratt til at pensjon oppleves mer relevant, forståelig og kanskje til og med litt morsommere for unge voksne.

Spillet simulerer livets mange og vanskelige valg og hvordan det påvirker pensjonen din!
Spillet simulerer livets mange og vanskelige valg og hvordan det påvirker pensjonen din!
Takk for oss
Takk til både Norsk Pensjon og Kantega for et lærerikt og inspirerende oppdrag. Gjennom sommeren har vi lært om pensjon og vi har fått oppleve hvordan det er å være konsulent. Vi vil også takke veilederne våre for utrolig god støtte og veiledning gjennom hele prosjektet. Vi håper at løsningen vår inspirerer flere unge til å ta eierskap til sin egen fremtid.
Hilsen Aron, Eesha, Abdi, Philip, Maria og Julia
