Teknologi / 4 minutter /
Sommerprosjekt med Rosenborg Ballklub (2025, Trondheim)
Fra kaotisk Facebook-gruppe til digital samhandlingsplattform.

Hvem er vi?
Vi er et tverrfaglig team bestående av fire utviklere og to designere, rekruttert fra NTNU og UiB, som har fått oppdraget med å utvikle noe helt nytt for Rosenborg Ballklub (ja det skrives faktisk kun med én b) sitt partnernettverk denne sommeren:
- Amalie (utvikler, Datateknologi, NTNU)
- Sune (utvikler, Informatikk: Datateknologi, UIB)
- Vebjørn (utvikler, Datateknologi, NTNU)
- Magnus (utvikler, Datateknologi, NTNU)
- Lisa (designer, Industriell design, NTNU)
- Kaisa (designer, Industriell design, NTNU)
Gjennom seks intense sommeruker på Trondheimskontoret har vi fått bryne oss på konsulentrollen, ekte brukerbehov, ukentlige sprinter, testing, spist is, spilt Mario Kart, og lært utrolig mye om både samarbeid og produktutvikling.
Hva har vi jobbet med?
Rosenborg Ballklub er mye mer enn “Trøndelags stolthet”. De driver nemlig et spennende og aktivt partnernettverk - en møteplass og arena for i underkant av 100 bedrifter som ønsker å knytte kontakter, dele erfaringer og gjøre forretning sammen. Dette er business og relasjonsbygging på høyt nivå!

Utfordringen?
Rosenborg organiserer og holder som regel ett eller to arrangementer for nettverket i måneden. I forbindelse med dette er det derfor en del informasjon som skal deles med nettverket. I tillegg ønsker Rosenborg (og partnere) at nettverket skal oppfordre til dialog, det skal være lett å finne hverandres kontaktinfo og det skal være rom for at partnerbedriftene også kan invitere til egne arrangementer.
Slik løsningen har vært frem til nå, har kommunikasjonen i partnernettverket foregått hovedsaklig via e-post og i en Facebook-gruppe (!). Det har blitt opplevd som både uoversiktlig og lite profesjonelt. Rosenborg ønsket seg en løsning som ville gjøre Rosenborg-merkevaren og partnernettverket mer profesjonelt, samt reflektere klubbens sentrale plass i næringslivet.
Hvordan kunne vi, på bare seks uker, gjøre noe med det? Svaret ble et intensivt sommer-prosjekt der vi startet med en designsprint og fortsatte med ukentlige sprinter og tett brukerinvolvering!
Fra innsikt til produkt på rekordtid
Gjennom hele prosjektet har vi jobbet i ukentlige sprinter med planleggingsmøter, utvikling av funksjonalitet, brukertester, retrospektiv og fredagsdemoer for både kunden og internt i Kantega.
Prosjektet kan overordnet deles inn i følgende prosess:
Innsikt og forståelse
Uke 1 var utrolig intensiv, men også svært effektiv og lærerik. Aldri før har vi hatt et så høyt forbruk av post-it lapper! Vi ble kastet ut i det fra dag en, riktignok med gode veiledere som støttespillere, og utførte en form for Google design sprint. Her var målet å forstå kunden og brukernes behov, skape en prototype, brukerteste og dermed få testet og validert ideer tidlig - alt på bare fire dager. Vi startet med å intervjue ansatte i Rosenborg for å få innsikt i dagens løsning, identifisere utfordringer, samt kartlegge behov og ønsker. Her gikk vi bredt ut, og fikk raskt avdekket hovedproblemet: Nettverket har behov for bedre oversikt, mer struktur og en mer profesjonell kommunikasjon.
Design og testing
I løpet av de neste ukene snirklet vi oss gradvis fra post-its og skisser til klikkbare prototyper i Figma. Under hele prosessen jobbet vi med Rosenborgs designhåndbok i form av logoer, farger og visuelle uttrykk for at plattformen skulle speile klubbens stolthet og merkevare. Vi fulgte en iterativ prosess av ukentlige designendringer og brukertester med både eksisterende partnere og RBK-ansatte, for å identifisere hva som fungerte og ikke. Her fikk vi uvurderlige tilbakemeldinger på alt fra informasjonsarkitektur og visuelle elementer til onboardingflyt, hvordan innlegg skulle kategoriseres og hvor synlig arrangementer måtte være. Den røde tråden var alltid sentrert rundt brukervennlighet og behov: Hva gjør hverdagen enklere for partnerne OG Rosenborg?

Utvikling og prioritering
Etter samtaler om valg av teknologier i starten av uke 2, jobbet utviklerne parallelt med designerne for å utvikle prototypene som stadig var i endring. Hver uke planla teamet i fellesskap hva som skulle være ukens mål, og definerte mer spesifikke tilhørende arbeidsoppgaver. Disse ble videre lagt inn som arbeidsoppgaver i GitHub Project i backlogen. Hele teamet jobbet svært effektivt side om side, så vi hadde et godt grunnlag på plass tidlig.
Likevel varer et sommerprosjekt dessverre bare i 6(!) uker og ukene fløy forbi i all hastighet, så det ble viktig å sette tydelige mål for hva som var helt nødvendig å få på plass. Vi ble enige om at sikker innlogging, arrangementer (og påmelding), samt oversikt over partnerbedrifter og kontakter var de viktigste punktene. Denne felles beslutningen var av stor verdi, da det sørget for at alle hadde en felles målstrek og et felles fokus. Særlig mot siste halvdel av prosjektet hadde vi også jevnlige prioriteringsmøter, hvor arbeidsoppgaver ble tildelt et prioritetsnivå og flyttet fra backlog til ready slik at utviklerne kunne velge fritt blant de viktigste punktene. De to siste ukene lærte vi også at det var svært nyttig å inkludere kunden i prioriteringen, og det er nok noe vi skulle ønske vi gjorde helt fra starten av. Alt i alt rakk vi til slutt å gjennomføre mye mer enn det vi hadde sett for oss, men det var en verdifull erfaring å prioritere både opp og ned.
Leveranse
Resultatet ble en webapplikasjon tilpasset RBKs merkevare, med kjernefunksjoner som:
- Oversikt over kommende arrangementer, der både partnere og Roseborg kan opprette nye arrangementer.
- Mulighet for å melde seg på arrangementer og se hvem andre som er påmeldt.
- En digital tavle for å publisere innlegg
- Oversikt over alle partnere med kontaktpersoner og profiler
Dette er grunnkjernen som enkelt kan bygges ut videre.
Utfordringer og læringspunkter
Brukerinnvolvering
Siden prosjektet foregikk midt i sommerferien, var det ikke alltid like lett å få tak i partnere til brukertesting. Her lærte vi å ta raske beslutninger, og bruke innsikten vi faktisk klarte å få inn. Bredde i feedback var viktig, og vi testet både på Rosenborg, eksterne partnere og helt nye brukere for å luke ut blindsoner.

Funksjonsfokus (Kill your darlings)
I utgangspunktet ønsket vi å “fikse alt”, men med en tidsramme på seks uker måtte vi prioritere strengt og ta noen vanskelige avgjørelser. I tråd med prinsippet “Kill your darlings” valgte vi derfor bort flere ideer og funksjonalitet vi gjerne skulle hatt med, og fokuserte i stedet på funksjoner som partneroversikt og arrangementshåndtering – de områdene som ga mest verdi for flest brukere. Dette fokuset ble særlig tydelig de siste ukene, og ga oss viktig erfaring i å identifisere og velge ut de aller viktigste funksjonene blant mange fristende alternativer.
Jobbet med kunde og tverrfaglig
For flere av oss var dette sommerprosjektet første gang vi jobbet både tverrfaglig og direkte med en ekstern kunde. Dette innebar å bli kjent med rollen som konsulent, noe vi har lært mye av gjennom prosjektperioden. Vi har fått erfaring med å planlegge og gjennomføre møter, lytte til kundens ønsker og behov og ikke minst med å lytte hverandre innad i teamet. Samtidig har vi erfart hvor viktig det er å sette tydelige rammer for hva som er mulig å levere innenfor tids- og ressursbegrensningene vi har hatt - og at vi dessverre ikke kan si ja til alt. Dette har gitt oss verdifull innsikt i både kundeoppfølging og balansen mellom fleksibilitet og gjennomførbarhet i prosjekter.
Iterativt arbeid i sprints
Vi jobbet iterativt ved å dele prosjektet inn i ukentlige sprinter. Hver uke lanserte vi nye funksjoner eller forbedringer, og brukte tilbakemeldinger fra brukere og teamet til å tilpasse veien videre. Denne arbeidsformen gjorde det lettere å justere kursen underveis og sikre at vi alltid jobbet med det viktigste. Vi erfarte at kontinuerlig utvikling og testing skapte framdrift og bedre løsninger.
Det ✨sosiale✨ og arbeidsmiljøet
Én av de store fordelene med sommerjobb hos Kantega er det sosiale miljøet, både på og utenfor kontoret. Vi har gjort mye hyggelig sammen utenom arbeidstiden, med alt fra hotellfrokost og lunsj på Olivia til afterwork på Workwork og en skikkelig sommerfest med tapas, karaoke og silent-disco! I pausene på kontoret har vi trukket oss tilbake med Mario Kart-turneringer, is-runs til Gola, daglig quiz og gode samtaler på takterrassen, noe som har gjort dagene ekstra trivelige.

Kantega er også med i arbeidsnettverket Workation, som jobber for å skape verdier i Trondheimsregionen ved å koble studenter og bedrifter. Gjennom Workation har vi blitt invitert med på gratis, sosiale arrangementer hver uke. Vi har fått teste ut både minigolf, Rosenborg-kamp, tur i klatrepark og kajakkpadling på Nidelva sammen med andre sommerstudenter i regionen. Dette har vært en super måte å bli kjent med Trondheim og utvide nettverket vårt utenfor egen arbeidsplass.
Et ekstra høydepunkt var da sommerstudentgjengen i Kantega fikk VIP-billetter til Rosenborg-kampen med middagsbuffet. Dette var en opplevelse som ble ekstra spesiell siden RBK har vært vår oppdragsgiver i sommer.

Takk for oss!
Er det en ting jeg kommer til å savne, så er det maten til Berit!