Hopp til hovedinnhold

Siv Holen

UX-lead

siv.holen@kantega.no

Jeg er opptatt av gode og helhetlige brukeropplevelser, og tror på å skape verdi for virksomheter gjennom å lage ting som er nyttig for brukerne.

Siv

Hvorfor fant jeg ikke gull i ChatGPT?

Er det flere enn meg som synes det har vært vanskelig å knekke koden på ChatGPT og andre generative AI-verktøy? Som lurte på hva alle de andre gjorde som hentet gull ut av disse løsningene? Et inputfelt, det var alt jeg fikk. Og det jeg pleide å gjøre funket ikke. Det handler om våre ulike mentale modeller.

Siv / 6 min

Seks viktige ting å tenke på når du jobber med kunstig intelligens

Du husker sikkert kanskje debatten om Sporveiens julekampanje før jul hvor de hadde brukt KI-genererte bilder. Resultatet var en julenisse med seks fingre og at han holdt på å dytte bestemor foran trikken. Velkommen til en verden med kunstig intelligens! Dette vil endre måten vi jobber med brukeropplevelse på.

Siv / 3 min

Hvordan lage verdens beste sommerjobb for studenter?

Å tiltrekke seg dyktige og engasjerte studenter krever dedikert arbeid over tid. I denne artikkelen har vi lyst til å fortelle litt om hvordan vi jobber med studentprosjekter i Kantega 😊

Siv / 5 min

Gi meg noen sommerstudenter

Etter 3 uker effektiv jobbing med sommerstudenter går jeg fortsatt rundt og smiler og har ikke lyst til å ta ferie. Ikke bare fordi studentene bidrar med positiv energi og driv, men med sommerstudentkonseptet får vi virkelig muligheten til å jobbe slik vi vil; iterativt og designdrevet i et tverrfaglig team!

Siv / 5 min

Snakk med de det gjelder!

I Kantega er vi opptatt av å skape verdi for kundene våre og da må vi måle ofte og korrigere underveis. Brukerne er våre viktigste kilder; hva trenger de, hva gjør de og hvorfor? Her er noen eksempler på hvordan vi får de svarene vi trenger for å lykkes med et prosjekt.

Siv / 6 min

Er innovasjon en evolusjonsprosess?

Som biolog kjenner jeg igjen fundamentale sannheter fra evolusjonen i design thinking-modellen. Ved å forstå evolusjonen og mekanismene bak kan vi bli enda bedre på å skape gode innovasjonsprosesser og forstå verdien av hva vi gjør i de ulike fasene i designprosessen.

Siv / 5 min

Design forklart med Darwins finker

En kollega var forleden frustrert over at vi designere har så mange ulike titler og begreper; UX, interaksjonsdesign, tjenestedesign, design research, visuell design etc. Hva er det egentlig de ulike designerne gjør? Kan dere ikke bare kalle dere designere? Jeg skal prøve å forklare ved hjelp av Darwins evolusjonsteori og noen finker på Galapagos.