Hopp til hovedinnhold

Prosess og rådgivning / 4 minutter /

Kan virkelig strøm være spennende? (2020, Trondheim)

Strøm og spenning - haha, artig ordspill. Men er det noe spennende med strøm? For de fleste er strøm bare noe man må ha, og som man betaler for - ganske ubevisst. I sommer har vi, 6 studenter fra NTNU, jobbet med å gjøre strøm mer interessant, sånn at du kan ta bedre valg.

Gjengen besto av fem utviklere; Håkon, Johan, Miriam, Thomas og Tobias. Og én designer; Magnus. Vi har jobbet hos Kantega i Trondheim for oppdragsgiver Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE).

Før oppstart

I løpet av våren hadde vi tre møter med Kantega der vi studentene ble litt bedre kjent med hverandre og med Kantega. På disse møtene fikk vi lufte ønsker om hva vi ville jobbe med, og basert på disse ønskene kom Kantega med mulige oppgaver. Blant disse var det NTE sin oppgave som virket mest spennende for oss, ettersom det var en åpen oppgave vi kunne løse på mange måter og som ga oss mulighet til å utforske eksisterende data og bruke dette for innsikt som en del av løsningen . I etterkant er vi fornøyde med valget vi tok og veldig glade for at vi fikk være med å påvirke oppgaven selv.

Uke 1-2: Klar, ferdig, gå

I løpet av de to første ukene gjennomførte vi en Google Design Sprint for å få bedre innsikt i problemet, komme raskt i gang med oppgaven, og få et godt utgangspunkt for arbeidet videre. Denne ble fasilitert av Øyvind fra Kantega og han førte oss drevent gjennom. For mange av oss var dette første møte med Google Design Sprint og denne måten å jobbe på, og vi syntes alle det var en effektiv måte å starte et nytt prosjekt på.

Teamet lager et storyboard
Teamet lager et storyboard

Utforsking av idéer under Google Design sprint


Utforsking av idéer under Google Design sprint


I løpet av designsprinten kom vi fram til dette overordnede målet:

Økt kundelojalitet ved å hjelpe kundene med å ta bærekraftige valg

Intet mer - intet mindre! Ganske hårete mål. Å gjøre strøm litt mer spennende handlet for oss dermed om å teste ut ulike design og idéer, litt forskjellige konsepter, visualisere informasjon på en interessant måte, kanskje vi skulle la brukeren automatisere noe? Underveis prioriterte vi hvilke idéer vi skulle fokusere på og bygge første prototype på. Parallelt planla vi brukertest som vi gjennomførte på fem testpersoner. Brukertestene var veldig informative, og vi endte faktisk opp med å endre hele designmodellen vår!

Skisser diskuteres rundt tavla


Skisser diskuteres rundt tavla


Uke 3 - 5: To skritt fram, ett tilbake

Etter å ha fått mye tilbakemelding på prototypen, fant vi ut av hva som fungerte og ikke. Vi tok en runde hvor vi raskt fant ut hvilken retning vi ville ta appen i, og begynte å prototype et helt nytt design. Disse ukene kom vi mye bedre inn i arbeidsflyten, etter at vi raskt satte i gang tiltak etter hver retrospektiv. Vi fant blant annet ut at vi måtte utnevne Miriam som biljardansvarlig, slik at vi passet på å ta biljardpauser for å riste løs.

Teamet rister løs med biljard
Teamet rister løs med biljard

Reboot med biljard


Reboot med biljard


Vi prøvde hele tiden å få til iterativ utvikling, hvor vi utviklet, designet og brukertestet appen parallelt. På denne måten fikk vi kontinuerlig feedback og kunne komme med raske justeringer der vi fant det nødvendig. I disse ukene ble det lagt inn mye arbeid i å få backenden til å hente strømdata, samtidig som appen vår fikk mer og mer funksjonalitet.

Uke 6: Innspurt mot mål

Mange avklaringer ble gjort rundt pulten


Mange avklaringer ble gjort rundt pulten


Her begynte vi virkelig å merke at seks uker er kort tid til å lage et ganske komplekst system. Vi måtte gjøre strenge prioriteringer og ta noen harde valg sånn at vi rakk å bli ferdig med den viktigste funksjonaliteten. Vi passet imidlertid fortsatt på å ta noen viktige pauser med litt biljard, fussball og is. Hodet tenker ofte bedre etter en liten reboot. Mot slutten ble det veldig gøy å se hvordan alt arbeidet endte opp i et, ikke helt ferdig, men fungerende produkt. Vi gikk dypt under panseret på alle systemene vi brukte, og lærte mye om React Native, Firebase og mobilutvikling.

Så mye iiiiiiiiis <3

Ispause på Gola
Ispause på Gola

Ispause - både i og utenfor lokalene


Ispause - både i og utenfor lokalene


Så, det store spørsmålet fra innledningen. Hvor mye is spiste vi? Vi ble fra første uke informert om isfryseren, og administrerende direktør kom selv innom flere ganger og oppfordret til isspising — noe vi gjennomførte med glans. Det forsvant fort seks is hver dag som følge av oss, noe som blir en del om man gjør matten (˜180).

Takk for oss og takk te dokk

Helt til slutt, vil vi takke for en fantastisk sommer med masse moro, hvor vi har tilegnet oss mye ny kunnskap og fått gode arbeidserfaringer vi kan ta med oss videre!

NTE-teamet i Trondheim
NTE-teamet i Trondheim

Teamet, fra venstre: Håkon, Magnus, Thomas, Miriam, Johan og Tobias.

Teamet, fra venstre: Håkon, Magnus, Thomas, Miriam, Johan og Tobias.

Takk til veiledere, både fra Kantega og NTE, og til alle flinke folk vi har fått jobbe med.