Kunde / VIPPS og BankID

Utvikling av nye BankID

🤔

Utfordring

Regulatoriske krav og kompleksitet

🙌

Løsning

Enkel innlogging og signering gjennom app

🤓

Kompetanse

Analyse, konsept, utvikling, integrasjon, sikkerhet, testing.

Med den nye BankID-appen får brukeren en digital innlogging og signering gjennom app – helt uten kodebrikke og med økt sikkerhet mot svindel.

Kantega og BankID har hatt et tett og godt samarbeid i mange år, og det har fortsatt også etter at BankID, Vipps og BankAxept slo seg sammen i 2018. Oppdragene har vært mange og varierte, fra å være forvaltnings- og prosjektorientert, til å bli organisert i dedikerte produktteam som en følge av endringer i den nye organisasjonen.

Gjennom årene har vi vært med og utviklet en ny plattform for BankID (basert på OpenID Connect), vi har også laget nye signeringsløsninger, administrasjons- og bestillingsløsninger, samt ulike testverktøy. Vi har holdt kurs mot banker og brukersteder i regi av BankID.

I senere tid har vi bidratt sterkt inn mot å utvikle den nye BankID-appen. Appen vil til å begynne med erstatte kodebrikken i daglig bruk og den åpner opp for helmobil elektronisk signering. BankID kommer med flere nyheter fremover hvor appen blir helt sentral. Det er en spennende tid.

Utfordringer

Utfordringene med å jobbe i BankID og Vipps er at det er et komplekst område med svært høyt fokus på både sikkerhet og personvern (for å nevne noe) og i den forbindelse er det en del reglement å forholde seg til. Det gjør det også til interessante og givende prosjekter. Det aller mest spennende er dog å vite at det du jobber med vil ha betydning for mange. BankID og Vipps er godt kjente varemerker som brukes av folk flest.

Arbeidsprinsipper

Som leverandør til Vipps og BankID er vi mer kolleger enn konsulenter. Vi deltar sammen i alt fra strategiarbeid, konseptarbeid, utvikling og realisering av mål og resultater. Dette bidrar til at vi får enn felles forståelse av hva vi skal levere og hvorfor vi lager det vi lager. Vi får dessuten bedre utbytte av tiden og kompetansen vi deler sammen.

I prosjektene jobber vi agilt, innsiktsdrevet og måldrevet. Vi bruker Vipps sin "sløyfemodell" som betyr at vi setter strategi og mål først, før vi samler inn innsikt, tester konsepter, utvikler og lanserer, før vi måler og tilpasser igjen. Så setter vi nye mål, samler inn ny innsikt, tester nye konsepter osv. Det er et uendelig driv etter forbedringer, og det er den beste måten å jobbe på.

Videre

Den nye BankID-appen er bare en av flere nyheter som brukerne vil bli kjent med i år. Og målet er fremdeles krystallklart: å lage enklere og sikrere betalingsløsninger for fremtiden.

Lurer du på noe?

Har du en idé, en utfordring eller et prosjekt du trenger hjelp til? Ta kontakt så finner vi ut av det sammen.

Tormod Skåle

Salgsdirektør

+47 400 05 471

tormod.skale@kantega.no

Tormod er en knakende kjekk kar som brenner for prosjekter og nye muligheter. Han tar gjerne en prat med deg om dine tanker og idéer.