Kunde / Norsk Gjeldsinformasjon

Forebygging av gjeldsproblemer

🤔

Utfordring

Forbruksgjelda i Norge er for høy

🙌

Løsning

Samlet oversikt over alles usikrede lån

🤓

Kompetanse

Prosessledelse, systemutvikling, design og UX, sikkerhet, testing og testledelse.

De siste 15 årene har forbrukslån og kredittkort-gjelden i Norge økt med ca 10% hvert eneste år, til svimlende 180 milliarder i 2020. Selvfølgelig en veldig uheldig utvikling, og noe vi som samfunn må få bukt med.

I 2019 kom derfor en lovendring som pålegger alle finansforetak å levere informasjon om usikret gjeld til Norsk Gjeldsinformasjon (eid av de største bankene i Norge). De igjen er på sin side pliktig å levere data til offentlige institusjoner som Norges Bank, Finanstilsynet, SSB og til forskning og statistikkøyemed.


Etter at Norsk Gjeldsinformasjon ble lansert, og i kombinasjon med lavere forbruk under koronapandemien, ser vi heldigvis en liten nedadgående trend i forbrukslån-utviklingen. Så det virker, og vi kan håpe det varer.

Akkurat den oversikten du trenger

Nå kan bankene deg gi bedre veiledning og råd fordi de har fått oversikt. Og er du usikker selv, kan du logge deg på, akkurat som i nettbanken, og sjekke hvordan det står til økonomisk. Dette er samfunnsnytte i praksis!

Arbeidet vårt

Kantega jobbet tett sammen med alle disse institusjonene for å få på plass en sømløs løsning som henter og sender data kjapt og trygt mellom alle de ulike løsningene hvor informasjonen finnes.
Hele bredden av kompetanse har inngått i prosjektteamet for å lage løsningen fra A-Å; utviklere, designere, testere og forretningsrådgivere.

Vi er stolte over å ha fått være med å lage en så viktig løsning, som helt sikkert vil bidra til å forebygge gjeldsproblemer.

Læring

Integrasjon mot 200 ulike bank- og finansinstitusjoner i Norge er komplisert, og onboardingprosessen måtte være ryddig og logisk oppbygd. Mange fagdisipliner måtte jobbe godt sammen i parallell for å få det til å flyte.

Vi testet ut mobprogrammering som samarbeidsmetodikk. Det vi erfarte var at kvaliteten gikk opp, tid til utvikling økte, og behovet for møter og kooordinering gikk ned.

Lurer du på noe?

Har du en idé, en utfordring eller et prosjekt du trenger hjelp til? Ta kontakt så finner vi ut av det sammen.

Tormod Skåle

Salgsdirektør

+47 400 05 471

tormod.skale@kantega.no

Tormod er en knakende kjekk kar som brenner for prosjekter og nye muligheter. Han tar gjerne en prat med deg om dine tanker og idéer.