Hopp til hovedinnhold

2 minutter /

Julehilsen fra Marit

Jeg håper vi får mange gode samtaler fremover, både om det vi lurer på i dag, og om utfordringer vi ser og får lyst til å finne ut av i 2022.

Bilde av Marit Collin i alpinbakken

Jeg har alltid tenkt at det digitale ikke kan erstatte det fysiske. Likevel føler jeg at vi har “stått han av” all digital samhandling de siste årene. På høstens fellessamling i Kantega fikk jeg oppleve et helt spesielt samhold – selv om 40 av oss er blitt mine kolleger etter mars 2020.

Kanskje det har vært samlende å stå i en felles utfordring. Eller er det fordi vi har funnet et godt samspill mellom teknologien og oss mennesker? Jeg var uansett lykkelig over å kunne møte så mange igjen. Det eneste som manglet var å kunne gi dem en klem.

Nå arbeider vi fra hjemmekontorene igjen. Blir vi mer fragmentert og distansert hvis det fortsetter slik i lang tid? Eller klarer vi å finne nye og bedre måter å samhandle på, slik vi alltid har gjort? Er du, som jeg, nysgjerrig på hva som skal til for å bygge en skikkelig god digital kultur? I år har jeg ekstra mange tanker om hva jeg har lyst til å lære mer om i det nye året.


Digitalisering når det mangler folk

Nysgjerrigheten min kretser mye om hvordan vi skal gjøre de store løftene som trengs innen digitalisering. Det utdannes for få IT-folk, så vi utfordres til å tenke nytt og annerledes.

Selv har vi et godt tilfang av unge utviklere, som vi i 2022 skal gi et ekstra løft. Vi skal gi dem innsikten og erfaringen som kundene våre etterspør. Å nå mål sammen er inspirerende og gir energi til å lære det som trengs underveis. Jeg gleder meg til å samarbeide tett med kundene våre om nye løsninger som tilfredsstiller behov i samfunnet vårt. Hvilke vet kanskje du?

Organisasjonsdesign for en innovativ fremtid

Det var også nysgjerrighet som førte til AI-rapporten vår som kom ut tidligere i år. Der så vi at mange organisasjoner henger etter i utviklingen. Mens datadrevne organisasjoner, som baserer sine beslutninger på fakta, har tatt store utviklingssteg og har økt konkurransekraften og innovasjonsevnen. Det vi la spesielt merke til, var at de også har endret seg organisasjonsmessig.

Jeg håper flere organisasjoner oppdager verdien av sine data. Det er begrenset hvor datadrevet Kantega kan bli, men vi utnytter data der vi kan og har lært mye om hvordan vi kan maksimere verdiskapingen. Organisasjonsdesign og ledelse av IT-organisasjoner er blitt til en tjeneste vi leverer til kunder som vil lære mer.

Bærekraftig og delbar eiermodell

Vi har hatt besøk av flere bedrifter som ønsker å ta i bruk vår modell for ansatteierskap - der ingen eier mer enn andre, og alle aksjer er eid av de ansatte. I tillegg har kontakter både i Japan og USA vist sin interesse.

Å bidra til “En bølge av ansatteierskap” er derfor blitt et av våre bærekraftsmål. Vi brenner for å gjøre en forskjell, og det å kunne bidra til å redusere forskjellene mellom folk. Lik utbyttefordeling og like muligheter for medvirkningen og påvirkning av bedrifters utvikling er å gjøre en forskjell. Jeg håper flere har lyst å jobbe sammen med oss mot dette målet, og jeg er spent på hvor langt vi kan nå.


Med blikket framover

Til slutt vil jeg gi en stor takk til forskere som samarbeider verden over, og til helsearbeidere i alle land som tar den tunge støyten frem til vi klarer å løse gåtene vi står i akkurat nå.


Tusen takk også til alle kundene våre, som stiller så mange viktige spørsmål og som utvikler løsninger som er innovative, sikre og gjør hverdagen enklere for så mange.

Må vi klare å forstå hva som skal til for å skape en god fremtid for den verden vi lever i - og bidra til at det skjer!

Ønsker en riktig god jul til deg og dine nærmeste ✨

Hilsen Marit