Hopp til hovedinnhold

Prosess og rådgivning / 3 minutter /

Deling og inspirasjon

Hvert år deler Kantega-ansatte og engasjerte kunder kompetanse og erfaring på kundedagen vår, til gjensidig inspirasjon. Kundedagen den 14. februar oppsummeres her med noen presentasjoner og filmer.

Nytt av året var workshops, noe vi innførte i håp om å bedre dialogen med deltakerne og for å kunne tilby noen konkrete verktøy og metoder å ta med hjem. Vi kjørte tre spor som grovt omhandlet domenemodellering, mobilt design og test. Takk for engasjementet i workshopene! Og takk til SpareBank 1, Flytoget og Trondheim kommune for engasjerende kundeforedrag.

Under gir jeg en kort intro til tematikken og lenker til noe av presentasjonsmateriellet fra kundedagen. Se også time-lapsen vi har laget nederst i saken!

Høydepunkter fra Digit-utvalgets arbeid

Jørund Leknes, utvalgsmedlem og gruppeleder i Kantega, snakket om hindringer for digital verdiskapning med utgangspunkt i arbeidet med NOU 2013:2.

Last ned PDF: "Høydepunkter fra NOU 2013:2"

Brukskvalitet og brukeropplevelse

Funksjonell rådgiver Håvard Furuholt Sjøvoll snakket om hva som egentlig er forskjellen på brukskvalitet og brukeropplevelse, og hvorfor er dette viktig for deg.

Se presentasjon og film (under): "Hva er egentlig forskjellen på brukskvalitet og brukeropplevelse, og hvorfor er dette viktig for deg?" (Slideshare). Håvard utdyper for øvrig problemstillingen i blogginnlegget "Brukskvalitet vs. brukeropplevelse".

Forvaltning

Prosjektleder/seniorutvikler Lars Ellingsen og gruppeleder Steinar Line snakket om hvor viktig det er for kunden at vi har det gøy i forvaltningen av løsningene deres. Lars og Steinar delte erfaringer om hvordan vi har lykkes i å skape stabile og engasjerte forvaltningsteam.

Last ned PDF: "Det er viktig for deg at vi har det gøy i forvaltning av din løsning"

Responsiv utviklingsmetodikk

Funksjonell rådgiver Camilla Wadseth og designer Alexander Vanvik delte erfaringer fra en responsiv designprosess hvor et eksisterende nettsted ble brutt ned og deretter bygd opp for mobil.

Last ned PDF: "Sometimes, to create, you first have to destroy - Responsiv utviklingsmetodikk"

Smidig arbeidsmetodikk

I en smidig utviklingsprosess starter man med lite detaljerte krav og grove estimater. Dette kan virke skremmende på mange kunder, og det er vanskelig å gi slipp på denne kontrollen. Sjefskonsulent Hilde Nielsen og senior testkonsulent Ingunn Skogstad Oksås fortalte om de mange fordelene kundene vil oppleve med å jobbe smidig.

Last ned PDF: "What's in it for you"

Big Data

Hvor mye data må vi ha for at vi kan snakke om big data? Hva er egentlig big data? Hvilke verdier har vi i dataene våre? Hvordan kan vi utnytte dataene våre bedre? Seniorutvikler Jon Espen Ingvaldsen, som har en PhD fra NTNU innen analyse av store datamengder, svarte blant annet på disse spørsmålene.

Last ned PDF: "Bedre tjenester med Big Data". Les også Jon Espens bloggartikkel "Verdien av Big Data".

Se kundedagen på 20 sekunder

Vi monterte opp et kamera i lokalet og har laget en time-lapse av de første timene av kundedagen, inkludert sju talere. Se resultatet under.

Takk for alle bidrag

Ellers takk til alle som bidro! Legg gjerne inn en kommentar under hvis dere har tilbakemeldinger på årets kundedag eller har ønsker for neste år.