Klatrepark

Statens jernbanetilsyn

Visste du at også hoppeslott føres tilsyn med?

"Eg trur årets beste funfact må vere at kontrollorganet for hoppeslått ligg under samferdselsdepartementet", sa en kjenning av oss, da hun fant ut at Statens jernbanetilsyn fører tilsyn også med hoppeslott. Og ikke bare hoppeslott - de har oversikt over skitrekk, omreisende tivoli, taubaner og klatreparker.

Statens jernbanetilsyn driver med tilsyn av jernbane og tog. Men visste du at de også jobber med hoppeslott og skitrekk? At de har tilsyn med den nye klatreparken til Høyt og Lavt, Tusenfryd, ziplinen i dyreparken på Namsskogan, skitrekkene på Trysil og gondolbanen på Voss? Samlebegrepet er Fornøyelsesinnretninger og Taubaner.


Utfordringen

Har alpinanlegget hatt tilsyn før vintersesongen starter for alvor? Hvor er det omreisende tivoliet som har fått ny karusell? Hvor mange tau har Fløibanen i Bergen, og hvem er driftsleder på skitrekket i i Hemsedal? 

Statens jernbanetilsyn (SJT) hadde god oversikt over dette før også. Avdelingen i Trondheim kan alt om både gondolbaner, zipliner, berg- og dalbaner og hoppeslott. Men de trengte et nytt system sånn at de enklere kan slå opp og finne status om driftstillatelser og annen info i arkivsystemet, og for å erstatte manuelle lister. SJT ville utvikle en lett søkbar oversikt over alle virksomheter med taubaner og fornøyelsesinnretninger, hvem som har driftstillatelse, hvem som skal faktureres for årsgebyr og hvem som er driftsleder. Og ikke minst: hvor det lille skitauet er, det som er innimellom trærne og ikke engang vises på satellittbilder.

SJT hadde bestilt ny løsning fra en IT-leverandør, som også er veldig god på kart. Utfordringen var at leverandøren hadde kontor i Oslo, og kunne ikke noe om tilsyn fra før. Fagfolkene er i Trondheim, og hadde ikke mye erfaring med å bestille IT-løsninger.De trengte en tolk! 

Slik jobbet vi

Så vi ble leid inn som mellomperson. Vi intervjuet fagfolkene og utformet behovsbeskrivelser og skjermbildeskisser sammen med dem. Vi leste IT-leverandørens løsningsbeskrivelse i detalj, og fulgte opp leveransene etter hvert som de ble levert i testmiljø og produksjonsmiljø. Sammen med fagfolkene har vi akseptansetestet, og fulgt opp feilrettingsleveranser. Vi bisto også på utforming av avtale med leverandøren, og vi har vært med å oppdatere rutiner i tilsynet etter hvert som den nye løsningen kom med mer funksjonalitet. Vi brukte mange ulike fagfelt fra Kantega. Blant annet fikk vi laget nytt design og interaksjonsdesign, som gjør det lettere å finne frem og se hvordan de ulike delene av løsningen henger sammen.  Ukentlige videomøter, noen fysiske møter og alle lett tilgjengelig på chat, sørget for at fagfolk i Trondheim, prosjektlederen i Oslo og IT-leverandøren hadde kort vei til tilbakemeldinger og avklaringer.

Løsningen

Det nye registeret fikk navnet TAFreg, og har oversikt over alle virksomheter med driftstillatelse på det som går under paraplybegrepene taubaner og fornøyelsesinnretninger. Den har integrasjon med WebSak for å hente for eksempel besøksadresse, og raskt finne dokumenter med mer informasjon. Den har integrasjon med Agresso for automatisk fakturering, og den har kart som kan vise hvor ting er.

Resultatet

IT-løsningen er tatt i bruk. Fakturering som før var en manuell jobb to ganger i året kan nå gjøres så ofte som Statens jernbanetilsyn vil. Det er lett å få oversikt over alle virksomheter og innretninger med søkbare lister, og ikke minst vises nøkkelinformasjon rett i skjermbildene i stedet for å være gjemt i dokumenter. Hvem er driftsleder for skitrekket i Hemsedal? Det slår vi bare opp iTAFreg, der er både navn og kontaktinfo. 

SJT har fått en mer effektiv arbeidshverdag, og som bonus har de fått trening på å bestille IT-løsninger. Det er ikke lenger behov for tolk: En konsulent som gjør seg selv overflødig har gjort det hun skal!