Sølv i Sverige

Jubel for sølvmedalje i Swedish Content Awards! Vårt selvironiske blikk på utvikleren var nominert i to kategorier og ble belønnet med en sølv. Det lønner seg å bjuda på.

Kantega vant sølv for rekrutteringsfilmen
Jubel i Stockholm
Jorun, Kristoffer (skuespiller) og Camilla synes det er artig at svenskene også liker filmen vår.

I 2017 bestemte vi oss for å prøve noen nye grep for å tiltrekke oss flere flinke folk. "Hva om vi lager en viral hit?" var ett av de hårete forslagene som kom opp. Det er jo en besnærende tanke, men alle som har forsøkt å bestille en slik suksess vet at det er nærmest umulig. Hva som virkelig slår an ute i det virale universet er det ingen som sitter med fasiten på. De har oppstått nærmest ved slump og det er ofte vanskelig å sette fingeren på hvorfor det tar av.

Likevel - vi bestemte oss for å prøve og landet på å teste ut en humorvariant a la David Atterborough. Styrt av behovet for flere utviklere startet vi der. Idéutviklinga gjorde vi selv i samarbeid med Spoon Agency. Skuespillerne var alle hentet fra eget habitat. Dersom film 1 ble en suksess var bestillingen å lage en oppfølger rettet mot fagområdet design og UX. 

Ny film og ny målgruppe

Med 26 millioner visninger av første episode og flere ansettelser var det ingen grunn til ikke å forsøke igjen. UX er en smalere målgruppe. Færre jobber med det og det er en kjennsgjerning at de ofte må forklare hva arbeidet går ut på. Fallhøyden har sjeldent føltes større enn da vi slapp "The Mysterious life of UX Designers" i mars. I skrivende stund har den rundet 1,5 millioner visninger og vi har fått søknader fra flere interessante kandidater og ansatt folk.

Netflix neste?

Ute på nettet har det haglet med delinger og kommentarer. Det er tydelig at målgruppene kjenner seg igjen. Forslag på hva neste film bør handle om og tagging av kjente går igjen. "Kan dere ikke lage en Netflix-serie?" Det tror vi kanskje vil være å tøye timestrikken for langt. Selv om det har vært en utrolig inspirerende og samlende reise for oss i Kantega er det tross alt verdiskapende IT-løsninger vi er spesialister på. Selv om det jo kunne vært fristende å la testerne stå i scenelyset.  

Om du ikke alt har sett de 2 filmene eller ønsker et gjensyn - her er de:

The Mysterious Life of Developers

The Mysterious Life of UX Designers