Derfor slutter ingen i Kantega

I Digi kan vi lese at svært mange IT-folk er på konstant leting etter en ny arbeidsplass. Vi kjenner oss ikke igjen. De siste 2 årene har nesten ingen sluttet.

I Kantega koser vi oss ofte på tur. Fjellturer er populært.
Planker på Dovre
Felles fjellturer er populært, men er nok ikke den viktigste årsaken til at folk blir.

Artikkelen "Ansattflukt fra IT-bransjen" oppgir at rundt 40 prosent av alle europeiske IT-ansatte tror at gresset er grønnere på den andre siden. — Det er en urovekkende trend, sier førsteamanuensis Marit Christensen ved Institutt for psykologi hos NTNU til digi.no. 

Hos Kantega er det tvert om. Nesten ingen slutter, og vi har flere eksempler på at de som har sluttet kommer tilbake. 

Så hva får folk til å bli?

Jeg mener mye handler om hva som motiverer hver enkelt og at du føler stor grad av

  • Påvirkningsmulighet

  • Eierskap og tilhørighet

  • Utviklingsmulighet

  • Nyttige oppgaver

Jeg har spurt om den jevne "Kanteger" er enig, og på en liten intervjurunde fikk jeg mange svar. Under følger et lite sammendrag.

Interessante og nyttige oppgaver
og selv være med og påvirke hvilke oppdrag vi skal jobbe med. Vi får brukt vår kompetanse til å utvikle samfunnsnyttige løsninger, som gir kundenes kunder en god opplevelse i hverdagen.  

Nærhet til kundene
er viktig. Den påvirker måten vi jobber på og det vi leverer.

Trivsel og miljø
betyr mye i tillegg til det faglige fellesskapet. Det sosiale er viktig, og Kantega legger til rette for at vi sammen kan dyrke hobbyer som for eksempel fjellturer, ølbrygging og bedriftsidrett. Og så er det er koselig at vi feirer både bursdager og prosjektleveranser.

Påvirkningskraft, eierskap
og det at alle er eiere, har aksjer og får sin del av overskuddet. Det er vi i Kantega som tjener på en god bunnlinje, ingen eksterne eiere. Den flate strukturen gjør at alle kan være med å påvirke utviklingen vår. Det er lett å se hva som rører seg i hele firmaet. Er du misfornøyd med noe kan du selv og de rundt deg gjøre noe med det.

100% ansatteid: Hva gjør det med oss? 

I tillegg til at nesten ingen slutter er den viktigste effekten av eierskapet det helhjertede engasjementet for kundene. Engasjementet fører til læringsiver. Årlig setter vi av 10 % av den totale omsetningen til kompetanseutvikling. Det gir oss kompetansen og ferdighetene til å skape nytte for kundene og samfunnet, og gir hver enkelt av oss muligheten til å bli den beste versjonen av seg selv. 

30742623_1743055162418198_4250913863689568256_o
Kompetanseheving på gang
Dyp konsentrasjon over Smarthus-sensorer og Arduino.