Vipps, og så var Orange the new Green

Vipps må vel sies å være en suksesshistorie i norsk IT-historie. Én, forent betalingsløsning som virkelig frigjør energi og gjør hverdagen enklere – både for deg og meg og for lag og foreninger. Dette er Kantega så heldige å få være en stadig større del av.

Vipps - Orange is the new green
En oransje luring
Den nye Vipps-looken bygges pixel for pixel. Av blant annet Kantegas Karl Magnus Stenersen

Vipps startet som en betalingsløsning fra DNB i 2015, i konkurranse med flere lignende løsninger fra andre banker. Brukerne ble etterhvert nedlesset i ulike apper og bruksmønstre. For mange var det derfor en gledens dag da konkurrentene slo seg sammen for å heller tilby én felles løsning, bygget på det beste fra dem alle. DNB sin Vipps ble fundamentet, og DNB største eier med 52%. Dette var den første sammenslåingen. Nå har det nettopp vært enda en.

Teknologi-fusjon

Fusjonen mellom Vipps, BankID og BankAxept er nemlig nettopp godkjent. En viktig grunn for dette er å samle teknologien som trengs for å lage en best mulig tjeneste. Dermed får vi én sterk, norsk aktør, som er bedre rustet i kampen mot internasjonale aktører som Google Pay og Facebook Payments.

BankID har teknologien for sikker autentisering og identifikasjon. BankAxept har teknologien for bruk av debetkort i butikker, minibanker og nettbutikker.

Merkevare-bevisst 

Gjennom mange års samarbeid med SpareBank 1, BankID og mCASH, hadde Kantega et veldig godt forhold til store deler av det som i dag er selvstendige Vipps. Derfor er vi veldig glade for at vi var en naturlig del av flyttelasset gjennom fusjonsprosessene, og at vi får stadig flere spennende oppgaver.

Karl Magnus Stenersen er en av Kantegerne som sitter ute hos Vipps i Oslos nye og fancy bydel Barcode i Bjørvika. For Karl & co er Vipps et spennende sted å være. "Å jobbe med en sterk merkevare og noe folk har hørt om, er både artig og inspirerende. Når det samtidig skjer mye og kunden har stor tillit til oss, blir det givende oppgaver å jobbe med", sier Karl. Frontend-utvikleren har vært spesielt travel i det siste. Nye vipps.no skulle på lufta samtidig med ny portal for brukerstedene, og Karl var involvert i begge prosjektene.

Null stress og god stemning

En av dem Karl jobber mye med er produkteier (for nettportalen til bedriftene og backoffice-verktøyet som brukes for å supportere kundene) Øyvind Nøren. "Noe av det unike er mulighetene som et sammenslått selskap byr på. Fordi vi er et ungt selskap så har vi ikke en ferdig utarbeidet måte å jobbe på. Det betyr at vi konstant utvikler oss og det er selvfølgelig med på å forenkle prosessen. Samtidig ønsker vi å ha det morsomt på jobb, og kjerneverdiene til selskapet er null stress og god stemning".

Vi setter oss hårete mål for å kunne fortsette den utrolige reisen som vi har hatt hittil Øyvind Nøren, produkteier i Vipps

Orange is the new green 

Fram til nå er det DNB sin grønne merkevare som har vært Vipps sitt ansikt utad. Nye Vipps får imidlertid også ny drakt - et helt selvstendig og uavhengig uttrykk. Først nettsidene, deretter også appen som de fleste kjenner til.
I den oransje appen har teamet til Øyvind og Karl vært med på å forbedre brukeropplevelsen. Det viktigste bidraget har teamet imidlertid fortsatt mot bedriftene som fyller innholdet i appen, og er på den måten sentrale for at Vipps skal bli noe mer enn en vennebetalingstjeneste. Framover er det altså bare å venne seg til å se, ikke rødt, men oransje :-)

Vipps skifter fra grønn til orange profilfarge og endrer logoen i 2018