Intranett for ansatte i Trondheim kommune - nettbrett

Trondheim kommune

13 000 ansatte med intranett på mobil

En kommune er en mangfoldig arbeidsgiver. Å gjøre intranettet personlig var viktig for gjøre det til et godt verktøy. Når du kan dele glimt fra hverdagen og følge andres via mobilen, blir det litt lettere å følge med på hva dine 12 999 kolleger sysler med.

Utfordringen

Trondheim kommune har ca 13 000 ansatte med stor spredning både faglig og geografisk. Mange av de uten daglig tilgang på kontor og pc. Det finnes mye viktig informasjon, verktøy, kvalitetssystem og tjenester som de ansatte bør ha lett tilgang til i en travel hverdag.

Løsningen

Intranettet er plassert utenfor brannmur noe som gjør pålogging enkelt uavhengig av hvor du er. fleste. Det er tilpasset desktop, nettbrett og mobil ved bruk av responsivt og adaptivt design. Som bruker vil du i dag ha enkel tilgang til skjemaer, fag-, sak-, kvalitets- og arkivsystemer.

Hvordan jobbet vi

Det nye intranettet har gjenbrukt maler, CSS og informasjonsarkitektur fra kommunens eksterne nettsider. Dette ble til gjennom et tett og smidig samarbeid med kommunikasjonsavdelingen i Trondheim kommune. De videreutviklet selv prototypen til intranettet i iterasjoner, og fikk slik sikret at alle behov for funksjonalitet ble dekket. Etter flere testrunder med brukergrupper ble det nye, skreddersydde intranettet lansert.

Resultatet

Det er tilgjengelig uavhengig av om du er på kontoret, i skogen med barnehagen eller ute og vedlikeholder bygg. Har du nett, har du intranett. Siden lansering høsten 2014 har det blitt delt et stort antall “selfies”. Kvalitetssystemet er tilgjengelig når du trenger det. Forbedret søk og informasjonsarkitektur gjør det enkelt å finne det du leter etter blant mange tusen innholdssider, vedlegg og dokumenter. Intranettet er responsivt og utviklet for en offentlig kunde som stiller høye krav til universell utforming.