flytoget3

Flytoget

Store besparelser med iFlytoget

Tidligere bar Flytogets verter og lokførerer med seg en flere kilos tung ryggsekk full av papirer og manualer. Dette er nå heldigvis historie - istedet har de fått iFlytoget.

Sammen med Flytoget har vi utviklet en løsning som kobler hovedkontoret og de ansatte tett sammen og automatiserer manuelle rutiner

Utfordringen

Hovedkontoret har et stort behov for å kommunisere med de ansatte på Flytogene. Før vi startet prosjektet hadde de mange manuelle rutiner og dårlig verktøy for kommnikasjon og rapportering, og ikke minst enorme mengder papir som måtte skrives ut og bæres rundt på hver eneste dag.

Hvordan jobbet vi

Prototyping, design og brukertesting sto veldig sentralt. Vi jobbet tett med Flytoget for å forstå behovene og omsette disse til gode brukeropplevelser. Besøk og observasjon i Flytoget i drift var viktig for å få det fysiske aspektet under huden.

Løsningen

Nå utstyres lokførere og togverter med nettbrett, og all informasjon samles på ett sted. De kan lese sikkerhetsdokumenter og andre meldinger, rapportere passasjertellinger, forsinkelser, mangel på rekvisita og feil på tog. I tillegg har de Intranettet sitt integrert i løsningen. Et sentralt element i løsningen var offline systemstøtte for rapportering og meldinger.

Dette er nybrottsarbeid innenfor informasjonssystemer for ansatte innen samferdselSverre Høven, direktør for kommersiell og drift i Flytoget

Resultatet

Resultatet av prosjektet er en årlig besparelser på 4,5 millioner. Så mye som 400 000 er besparelser som følge av redusert papirbruk. Den nye løsningen vil også gi både forenkling og kvalitetssikring for de ansatte i Flytoget. Tidligere måtte lokomotivførerne for eksempel besøke posthyllen for å motta post, bære manualer med seg på jobben og besøke kortleser eller ringe for å registrere seg på jobb. Det var også en utfordring å sikre at all informasjon er oppdatert. 
Nå utstyres lokførere og verter med tavler og all informasjon samles på ett sted

Prisbelønnet løsning

Kantega mottok i mai 2013 to internasjonale priser "Supplier of the Year" og “Innovation of the year” under Global AirRailAwards. Global AirRailAwards (GARA) har til hensikt å gi anerkjennelse til "best practice", innovasjon og kreativitet i det globale flytog-markedet.
Les mer på http://www.airrailawards.com.

Kantega vant også prisen "Årets mobile B2B-løsning" på Mobile Trender 2013.

Juryen begrunnet tildelingen slik: "Årets mobile b2b løsning går til et firma som på et meget god måte løste kundens problemstilling, ved god bruk av teknologi og mobilitet. De har gjort reisen lettere, og har skapt et nisjeløsning som finner veien inn til flere kunder, også internasjonalt".

flytoget_ipads2