Frode S_4_24482

Analysere - Eksperimentere - Iterere - Validere!

Er målet ditt innovasjon - bruk tid på å teste hypoteser istedet for å spekke forretningsplanen med tall. Det kan se fint ut på papiret, men dersom tallene er basert på antagelser bør alarmen gå.

Vi har sagt det før og sier det igjen: Feil tidlig! En hypotese er det samme som en antagelse før den er testet. Og du vet vel hva de sier om antagelser? De kan gi falsk trygghet. Hypoteser som ikke er validert gir høy risiko og kan bli en svært dyrkjøpt erfaring. Vi har jobbet mye med å ta de rette valgene i et rom med mange muligheter. 

Forretningsutvikling - ikke forvikling

Frode Standal er teknologisjef i Kantega og er en av ildsjelene våre når det kommer til å gjøre oss enda bedre på innovasjon og forretningsutvikling. Han er sterkt inspirert av Alex Osterwalder, mannen bak "Business Model Canvas", og hans metodikk. 

Companies should drop business plans in favor of a more rapid and iterative approach.    Alex Osterwalder, Strategyzer

I løpet av 2017 har vi hjulpet flere kunder med forretningsutvikling i ulike faser. Noen ønsker å skape innovative løsninger som ikke finnes i markedet, mens andre planlegger en større retningsendring fra dagens "as is".

4 grunner til at forretningsmodeller feiler

Noen årsaker er gjengangere og kjekke å holde et ekstra øye med. Frode har plukket ut de han ser det oftest syndes mot, og som kunne vært unngått ved bruk av riktig metodikk og bedre valideringer.

1. Behovsavklaring
Det er ikke et stort nok behov for det som tilbys.

2. Levedyktighet
Forretningsmodellen er ikke økonomisk levedyktig.

3. Realisering
Forretningsmodellen lar seg ikke realisere eller blir for dårlig utført, for eksempel på grunn av manglende kompetanse.

4. Robusthet
Forretningsmodellen tar ikke nok hensyn til endringer i omgivelsene, som for eksempel konkurrenter eller nye trender.

Ikke bli forelsket i din første idé

Å jobbe med en forretningsidé bør være en kreativ prosess hvor alle steiner blir snudd. Én idé kan lede til mange mulige forretningsmodeller. Hver av disse hviler på et sett med valg basert på antagelser om ulike verdiløfter, kundesegmenter, inntektsmodeller eller partnere. Hva er de viktigste antagelsene vi må få validert, og hvordan kan vi gjøre det raskt og billig? Iterativ eksperimentering reduserer risiko. 

Ikke bli forelsket i din første idé. Innovasjonsarbeid handler om å utforske alternativer.   Frode Standal, teknologisjef, Kantega

Står du foran en nysatsing eller vurderer en større kursendring bistår vi gjerne med å skape nye forretningsmodeller. Aller mest spennende er det å få være med helt fra en ny idé blir skapt, men vi har også god erfaring med å delta underveis. Og er forretningsmodellen din mer enn 5 år, bør du uansett gi den en overhaling. Ta kontakt så syr vi sammen en prosess som passer utfordringen du står overfor.

 

Frode tegner og forklarer innovasjon og forretningsutvikling