Viral jobb-jakt-suksess

Hvordan skal vi bli lagt merke til i jakten på flere utviklere, spurte vi oss selv. I skrivende stund har filmen "The mysterious life of developers" blitt sett mer enn 18 millioner ganger.

#blimediflokken

Ja, du har kanskje fått med deg filmen. Selv om det der ser ut som vi ikke samarbeider særlig godt, har de fleste skjønt at den er ment som et humoristisk skråblikk på "rasen" utviklere. Og sluttpoenget vårt er at "utviklere som spiller hverandre gode gir best resultat". Skuespillerne er alle utviklere og ansatte i Kantega. For oss handler det om å "bjuda på". 

Fra vi delte filmen via egne Facebook-sider, gikk det noen få dager med jublende bra tall der. 15. september dukket det opp en forespørsel fra en stor innholdsaktør i sosiale medier: Unilad. De ville gjerne dele filmen vår. Vi sa ja og ventet i spenning. Noen dager senere gikk det store startskuddet. Unilad Tech delte filmen og morselskapet heiv seg på med sine 32 millioner følgere. At Unilad Tech valgte å pinne filmen på topp i 3 uker gjorde sitt til å holde tallene i fint driv oppover. Denne kanalen har alene 15,5 millioner visninger pr 22.10. Og andre hiver seg fortsatt på og deler. Filmen er rett og slett litt ute av kontroll og lever sitt eget liv, men på en god måte.

På grunn av den store pågangen fra utenlandske seere skjønte vi raskt at her må vi få opp en engelsk side - og det litt fort. Selv om det er vanlig i bransjen vår å jobbe remote, er for eksempel en prosjektleder med hjemmekontor på Filippinene ikke helt det vi ser etter.

Blir det en film nr 2?

Ja, det er blitt etterspurt både spillefilm og foreslått hva tema burde være for oppfølger. Vi velger å gå for opprinnelig plan: Fokus på innsikt og UX. Vi trenger nemlig ikke bare utviklere. Vi vil ikke røpe for mye, men kan si så mye som at dere vil få kikke med skråblikk også på denne rasen. 

Effekten

Kantega har blitt mer kjent, det er det ingen tvil om. Selv om vi ikke har rukket å få gjort nye kjennskapsmålinger, har de fleste av oss opplevd å treffe folk som har sett filmen og har hørt om Kantega. Søknadene strømmer inn og vi er i gang med intervjurunder. Vi har i samme periode også vært aktiv på store konferanser, fagforum og gjort fremstøt ved hjelp av rekrutteringsbyråer. Vi har med andre ord vært godt synlige. Så det vi er sikre på er at boosten vi opplever er et resultat av stor aktivitet i flere kanaler.

Har du lyst til å jobbe i Kantega? Vi er alltid på jakt etter flinke folk, og her finner du jobbene som er aktuelle akkurat nå. 

Hva sier pressen om fenomenet

Les hva bransjemagasinet Kampanje og digi.no skrev om filmen og fenomenet.

Kommentarfeltene flommer over
Full fest i kommentarfeltene
Kommentarfeltene har også gitt oss en god latter. Over 60000 har sagt sin mening om stort og smått.