Nysgjerrigper i vogna

I Kantega er nysgjerrighet en dyd. Dette gjelder ikke bare løsninger og kode. Nye gadgets og muligheter dukker opp hele tiden. Denne gangen har vi lekt oss med Arduino og RFID.

Nysgjerrige utviklere fanget av egen kode
Fanget i egen kode?
Gjøran, Kim og Tom har akkurat funnet ut at låsen virker.

I Kantega setter vi av tid til å utforske. Denne gangen har vi sett på microkontrolleren Arduino og RFID-brikker. For utviklerne som var med i samarbeidsprosjektet var nok dette som en kombinasjon av gutterommet og julekvelden. Hvordan funker disse og hva kan de brukes til? Kan vi gjøre noe lekent og magisk? 

Slik ble nysgjerrigheten vekket

Mange fra Kantega har testet ut konseptet til Escape Reality med stor entusiasme det siste året. Lag på 3-6 personer skal prøve å komme seg ut av et låst rom innen en time. Det er en form for gaming i real life. "Tenk hva vi kunne fått til med brikker, kode og gadgets!" Og vips - så var samarbeidet i gang. 

Mobilt virkelighetsspill 

Resultatet ble en “Escape-vogn” full av tekniske finurligheter. Skapt av kodelinjer, nysgjerrighet, usynlig teknologi og lidenskapelige utviklere som også var utrustet med drill og loddebolter for anledningen. Det hjemmesnekra kretskortet på ei trefjøl er godt skjult.

Vogna er effektfullt innredet av gründerne i Escape Reality. Temaet er dyster sump og voodoo. Laget som er inne i vogna skal prøve å komme seg ut før det har gått 15 minutter. Hva gjør skjelettet innlåst i buret, og hvordan får vi opp hengelåsen slik at vi kommer oss ut tidsnok? Deltakerne aner at det må ligge noe under her som de ikke kan se og som får ting til å skje på magisk vis. 

På Kantegadagen 31.8. stod vogna klar til brukertesting. Det ene laget etter det andre kom glederstrålende tilbake og ventelista ble raskt fylt opp. "Satt vi ny rekord?" Innsats og innlevelse var det ikke noe å si på. Bur og håndjern så ikke ut til å skremme noen. Brukertest godkjent!

Lyst til å prøve ut konseptet i Trondheim eller leie vogna? Kontakt Escape Reality.